مصاحبه
مدیر عامل تک وستا

مصاحبه با سید محمد فاطمی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاران فناوری تک وستا

جناب آقای فاطمی در بخش اول گفت و گو اظهار داشتند: بازارهای مالی کارکردهای مهمی را در نظام اقتصادی یک کشور ایفا می‌کنند که از آن جمله می‌توان به تسهیل انتقال وجوه بین واحدهای اقتصادی (از طریق جذب و تجهیز پس‌اندازها و تخصیص منابع)، شفافیت و تعیین قیمت دارایی‌ها، انتشار و تحلیل اطلاعات و توزیع ریسک اشاره کرد. با توجه به کارکردهای مذکور، بازارهای مالی در کشور ما نیز رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و نهادهای مالی به طور مداوم در حال تکامل و گسترش ابزارهای این بازار هستند.

نقش فناوری اطلاعات در بازارهای مالی

ایشان سپس با اشاره به نقش مهم فناوری اطلاعات در توسعه بازارهای مالی خاطر نشان کردند، مجموعه‌های بزرگ و پیشرو در حوزه فناوری می‌توانند با استفاده از اثر اهرمی تکنولوژی، جعبه سیاه بازار سرمایه را برای عامه مردم و سرمایه‌گذاران باز کنند و آن‌ها را با انواع گزینه‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف آشنا نمایند؛ ریسک و بازده هر گزینه را پیش رویشان بگذارند و حتی با توجه به رفتار سرمایه‌گذاری آن‌ها، برایشان خرید و فروش انجام دهند. هر کدام از این کارکردها، دنیایی از فرصت را برای شکل‌گیری انواع مدل‌های کسب و کار در حوزه بازار سرمایه ایجاد می‌کند. در همین راستا هلدینگ تک‌وست پس از عرضه اولیه دو نماد “توسن” و “فن افزار” در بازار سرمایه، در صدد ایجاد یک گروه مالی به منظور استفاده از فرصت‌ها و امکانات بازارهای مالی نموده است.

تاسیس گروه مالی پلاتین

ایشان در ادامه گفت و گو به تاسیس گروه مالی پلاتین به عنوان بازوی مالی و بازار سرمایه در گروه توسن اشاره کردند و هدف اصلی از این اقدام را در درجه نخست، تمرکز دانش و تخصص در حوزه بازار سرمایه و سپس امکان بکارگیری فناوری‌های توسعه یافته در شرکت های گروه به منظور ایجاد تحول دیجیتال در بازارهای مالی بیان کردند. به بیان ایشان، گروه مالی پلاتین در ابتدا وظیفه مدیریت دارایی‌های بورسی هلدینگ تِک‌وست را بر عهده گرفته است و سپس با استفاده از ابزارهای متنوع تامین مالی، به سرمایه‌گذاری، خرید سهام و در مواردی تملک برخی از شرکت‌های سهامی عام در بازار سرمایه پرداخته است. ایشان معتقدند که گروه مالی پلاتین در ادامه می‌بایست با سرمایه‌گذاری و مدیریت انواع مجوزها و نهادهای مالی در بازار سرمایه مانند کارگزاری، سبدگردانی، شرکت سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی، طیف وسیعی از خدمات مالی را به شرکت‌های گروه توسن و سایر افراد و کسب و کارها در سطح کشور ارائه نماید.

ایشان خاطر نشان کردند که در این راستا اقدامات مهمی انجام شده است که از آن جمله می‌توان به تملک سهام کارگزاری پیشگامان بهپرور، سبدگردان البرز، شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان (وگستر)، لیزینگ رازی (ولراز) و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه سهام نوین اشاره کرد.

در انتها ایشان با اشاره به نقش حیاتی یکایک افراد و پرسنل شاغل در گروه توسن، مهم‌ترین دارایی (Asset) این گروه را سرمایه انسانی متخصص، جوان و با انگیزه دانستند و از اهداف گروه مالی پلاتین و شرکت‌های زیرمجموعه آن به منظور بهره‌مندی هر چه بیشتر و بهتر پرسنل از خدمات موجود در بازار سرمایه سخن گفتند که از آن جمله می‌توان به ارائه خدمات کارگزاری با شرایط ویژه و نیز امکان استفاده از خدمات سبدگردانی اختصاصی برای پرسنل و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های ETF سبدگردان البرز اشاره کرد. همچنین، با توجه به زیرساخت‌ها و چشم‌انداز ضعیف تامین اجتماعی در راستای تامین امنیت آتی پرسنل در زمان بازنشستگی، سبدگردان البرز در نظر دارد برای رفع این چالش به تاسیس یک صندوق سرمایه‌گذاری بازنشتگی با ارجحیت سودآوری و کاهش ریسک اقدام نماید.

منبع: گروه تحلیل سبدگردان البرز

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *