بیش از 10 سال ما به شرکت ها کمک می کنیم تا به اهداف مالی و برندسازی خود برسند. انجیتک یک آژانس فناوری مبتنی بر ارزش است.

گالری

ارتباط با ما

ایران ، تهران بزرگ

engitech@oceanthemes.net

02144556677

اخبار
درآمد مالیاتی

رشد 326 درصدی درآمدهای مالیاتی دولت سیزدهم نشانه چیست؟

وزیر اقتصاد ایران گزارش داد که از زمان روی کار آمدن دولت #ابراهیم_رئیسی حجم درآمدهای مالیاتی دولت 326 درصد رشد داشته است.

این خبر نشان دهنده تداوم تلاش دولت ایران برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و تمرکز بر کسب درآمدهای داخلی برای تامین هزینه های نظام دیوان سالاری ایران است.

آقای احسان_خاندوزی وزیر اقتصاد ایران گزارش داد که در سال گذشته حجم درآمدهای مالیاتی دولت ایران به رقم 800 هزار میلیارد تومان (همت) رسیده است و قرار است که در پایان سال جاری و براساس بودجه پیش بینی شده و نظام درآمدی دولت، حجم مالیات اخذ شده توسط دولت به رقم 1300 هزار میلیارد تومان (همت برسد). طبق این گزارش دولت ابراهیم رئیسی موفق شده است که حجم درآمدهای ریالی خود را از محل اخذ عوارض و مالیات نسبت به سال 1399 خورشیدی به میزان 326 درصد افزایش دهد.
این سیاست دولت باعث شده است که نظم مالیاتی و درآمدی تا حدودی ایجاد شود، اما در شرایط تحریم و رشد لجام گسیخته تورم، بیکاری، و حاکم شدن رکود بر عرصه تولید در مورد تاثیر مثبت این سیاست مالیاتی تردیدهای جدی وجود دارد. برای آنکه یک سیاست مالیاتی موفق باشد نیاز است که ابتدا شرایط و بسترهای اقتصادی فراهم شود، رکود از میان برود، تورم کنترل شود، تبادلات اقتصادی بین المللی تسهیل شود، جذب سرمایه گذاری خارجی رشد یابد و همزمان سرمایه گذاری گسترده ای بر روی زیرساختهای اقتصادی انجام پذیرد. اما در عمل شاهد هستیم که تشدید سیاستهای مالیاتی در غیاب راهکارهای بنیادین برای حل مشکلات اقتصادی ایران در پیش گرفته شده است به گونه ای که بخش مهمی از رشد درآمدهای مالیاتی را باید ناشی از رشد تورم و افزایش قیمتها دانست که باعث گردیده است سهم ریالی دولت از مالیات بر کالاها و خدمات افزایش یابد. به عبارت دیگر، تداوم رشد نقدینگی و میانگین تورم سالیانه 40 درصد باعث شده است که ارزش پول ملی در سه سال اخیر تقریبا 250 درصد کاهش یابد. بنابراین می¬توان گفت که با لحاظ کردن طیفی از مولفه های اقتصادی میتوان گفت دولت ایران در حال کسب درآمد از تورم است و افزایش درآمدهای مالیاتی به هیچ عنوان نشان از رشد تولید و اقتصادی کشور ندارد. به همین علت، باید گفت آمارهای اقتصادی دولت هرچند نشان از رشد درآمد ریالی دارد، اما این رشد درآمد منتج از وضعیت بی ثبات اقتصاد داخلی است نه رشد و توسعه اقتصادی کشور.

با تداوم تورم، رکود اقتصادی، رشد نقدینگی و…. انتظار می¬رود که ارزش پول ملی کشور کاهش یابد و شاهد افزایش قیمت تمام شده کالا و خدمات باشیم. در چنین شرایطی با رشد قیمتها به تبع رشد درآمد ریالی از مالیات نیز دور از ذهن نخواهد بود. به این ترتیب، باید گفت که رشد احتمالی در زمینه درآمد مالیاتی دولت به هیچ وجه منعکس کننده موفقیت دولت در ایجاد ثبات و رشد اقتصادی نخواهد بود و بیشتر منعکس کننده تداوم بحران اقتصادی در کشور خواهد بود.

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *