دانش سرمایه گذاری

شرکت‌ها برای تکمیل طرح‎‌های توسعه، انجام سرمایه‎‌گذاری، اصلاح ساختار مالی و هم‎چنین فعالیت‎‌های روزانه خود نیاز به منابع دارند. تامین منابع مورد نیاز از طرق مختلف انجام ‎می‌‎گیرد. معمول‌ترین آن استفاده از تسهیلات بانکی و اعتبارات داخلی و خارجی‎ است. افزایش سرمایه یکی از راه‌‎های تامین مالی از طریق بازار سرمایه است. در این روش شرکت با انتشار سهام جدید در بازار اولیه، منابع مورد نیاز خود را تامین می‌‎نماید.

روش‌های افزایش سرمایه شرکت

  • افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت
  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته‌ی شرکت
  • افزایش سرمایه از محل آورده‌ی نقدی و مطالبات حال‌شده‌ی سهام‌داران شرکت
  • افزایش سرمایه از طریق صرف سهام

 

  • افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شرکت

افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی در سال‌های اخیر به علت افزایش چشمگیر نرخ تورم اهمیت یافته است. در این روش، با محاسبه مقدار جدید ارزش دارایی‌ها (مانند زمین و ساختمان) و اعمال این ارزش‌ها به سرمایه اسمی شرکت، مازاد حاصل از این تجدید ارزیابی را به عنوان سرمایه جدید به حساب خود اضافه می‌‎نمایند و سپس در ترازنامۀ شرکت به‌روزرسانی می‌شود. این امر در شرکت‌های زیان‌دِه‌، محرکی برای تجدیدِحیات شرکت و استفاده از تسهیلات مالی است. این موضوع، به‌ویژه، برای آن دسته از شرکت‌هایی که شامل ماده‌ی 141 قانون تجارت هستند، از اهمیت بالایی برخوردار است. طبق قانون تجارت، زمانی که زیانِ واردشده به شرکت از نصف سرمایه‌ی ثبتیِ آن شرکت بیشتر باشد، آن شرکت مشمول ماده‌ی 141 قانون ‎می‎‌گردد.

برای محاسبه قیمت تئوریک سهام بعد از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از فرمول ذیل استفاده می‌‎گردد :

  • افزایش سرمایه از محل سود انباشته

این روش یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌های افزایش سرمایه بین سهامداران هر شرکت است، زیرا به آن‌ها سهامی به‌عنوان جایزه داده می‌شود. برطبق قانون تجارت، شرکت‌ها می‎‌توانند که مقداری از سودِ به‌دست‌آمده‌شان در طول یک سال را ذخیره کنند .این سود به‌عنوان سودِ انباشته‌ی شرکت در صورت‌حساب مالی ثبت می‌شود. زمانی که این سود به رقم قابل‌قبولی برسد، شرکت این مبلغ را به حساب سرمایه‌اش انتقال می‌دهد و اوراق سهام منتشر می‌کند. روش محاسبه قیمت تئوریک سهم بعد از افزایش سرمایه از محل سود انباشته همانند روش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‎‌ها است.

  • افزایش سرمایه از محل آورده نقدی

زمانیکه شرکت نیاز به منابع جدید مالی به منظور سرمایه‎‌گذاری در طرح توسعه، سرمایه در گردش و…… دارد یکی از روش‎‌های معمول جهت تامین مالی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی است. این روش نیازمند تأمین منابع جدید از سوی سهام‌داران فعلی آن شرکت است. معمولا در این روش سهامداران قدیمی با اختصاص اوراق حق تقدم به آن‎ها در الویت مشارکت در افزایش سرمایه قرار می‌‎گیرند. برای محاسبه قیمت تئوریک سهم بعد از افزایش سرمایه از محل آورده نقدی از فرمول زیر استفاده می‌کنیم.

برای مثال قیمت سهم شرکت الف قبل از افزایش 4،000 ریال و تعداد سهام 2،000،000 است.در صورتی‌که شرکت قصد افزایش سرمایه 100 درصدی از محل‎های زیر داشته باشد، قیمت و تعداد سهام بعد از افزایش سرکایه به شرح جدول زیر است.

  • افزایش سرمایه از طریق صرف سهام

یکی دیگر از روش‌های افزایش سرمایه، از طریق صرف سهام است به طوری‌که اگر سهام شرکت با مبلغی بالاتر از قیمت اسمی در زمان پذیره‌نویسی به فروش برسد، مابه‌التفاوت قیمت فروش و قیمت اسمی سهم را صرف سهام می‌‎نامند. شرکت می‎‌تواند صرف سهام را به حساب اندوخته‌ خود منتقل ‌کند و یا در ازای آن، سهام جایزه به سهام‌داران قبلی‌اش بدهد که به آن افزایش سرمایه از محل صرف سهام گویند. افزایش سرمایه در این روش می‌‎تواند از طریق اعطا حق تقدم به سهامداران قبلی یا سلب حق تقدم صورت بگیرد. افزایش سرمایه از صرف سهام با سلب حق تقدم یعنی شرکت قرار است سهام جدید را به قیمتی بیش از قیمت ارزش اسمی 1000 ریالی منتشر کند و برای این کار اولویت سهامداران فعلی نیست و حق تقدم از آن‌ها گرفتـه شد‌ه و به سهامدار جدید داد‌ه می‌شود. در واقع، سهام جدید به دیگر سهامداران ازطریق پذیره نویسی عرضه می‌شود.

 

چگونه روند بین بازارها را تحلیل کنیم؟

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *